Peddy blog

Het Goede Gesprek

12-3-21 13:49 / by Ergin Borova posted in Blog

0 Comments

 

Wie wil dat niet? Wij hebben allemaal een keer een goed gesprek gevoerd en daar ook een goed gevoel aan overgehouden. Maar wat maakt nou dat je soms een erg goed gevoel kan overhouden aan een gesprek met iemand.

Celeste Headlee – een bekende radiopresentator uit de VS heeft in haar veel bekeken TED-talk 10 praktische tips gedeeld die we goed kunnen gebruiken om een goed gesprek te voeren.

Read More

De ‘peter principle’, feit of fictie?

12-11-20 9:14 / by Bas Bos posted in Blog

0 Comments

Werkzaam als leraar in Canada in de jaren ’40 verbaasde Laurence Peter zich over de incompetenties van zijn collega’s en superieuren. Hij zag dit niet alleen op zijn werk maar ook in de politiek, bedrijfsleven en openbaar bestuur. Het inspireerde hem tot het schrijven van een bestseller.  

In zijn boek The peter principle (gepubliceerd in 1969) probeert Peter uit te leggen hoe dat zou kunnen komen. Volgens Peter worden de meeste mensen gepromoot op basis van hun huidige prestaties, zonder echt rekening te houden met hun vermogen om meer verantwoordelijkheid op zich te nemen. Het resultaat is dat we op een gegeven moment onze grenzen hebben bereikt en minder goed in onze huidige baan zijn dan de vorige. Door dit onvermogen worden mensen uiteindelijk een stoorzender voor hun omgeving. Achteraf bleek dat het werk van Peter niet wetenschappelijk was onderbouwd maar zijn er later veel studies aan gewijd. 

Read More

Succesvolle leiders volgens Google

17-9-20 13:58 / by Ergin Borova posted in Blog

0 Comments

Succesvolle organisaties worden ontwikkeld door goede leiders. Dat is inmiddels een bekende correlatie. Een van die grote en succesvolle organisaties is Google. Behalve een grote tech-reus is Google ook een data bedrijf. En niet alleen data op het gebied van Internet maar ook op het gebied van HR, leiderschap en ontwikkeling.

In de loop van de jaren heeft Google een eenvoudige methodiek ontwikkeld om succesvolle en getalenteerde leiders te detecteren en identificeren. De vraag die Google aan zichzelf stelde was: wat zijn de belangrijkste competenties van deze leiders en op welke manier kunnen we daar zicht op krijgen?

Read More

Hoe thuiswerken jouw performance kan verbeteren

2-7-20 9:33 / by Bas Bos posted in Blog

0 Comments

Wie had gedacht dat hele volksstammen sinds kort thuis zouden werken. Het is fascinerend om te zien hoe snel dit is ingeburgerd. Ondanks de voordelen is het gebrek aan contact met collega’s een van de meest gehoorde klachten. Even snel zaken afstemmen is er niet meer bij. Gelukkig zijn er moderne communicatie middelen die dit ondervangen. Maar ook hier zitten grenzen aan. Hoeveel zoom-overleg kan je hebben op een dag? En waar ligt de juiste balans?  

Read More

7 manieren om een betere werkomgeving te creëren

26-5-20 9:50 / by Bas Bos posted in Blog

0 Comments

Het is bijna niet te geloven maar uit een recent Amerikaans onderzoek is gebleken dat 80 procent van de werknemers in Amerika ontevreden of gestrest is over hun huidige baan. Dit zijn bijna 125 miljoen mensen, en dat te bedenken dat de gemiddelde mens meer dan 90.000 uur van zijn leven op het werk doorbrengt. Reden voor Forbes Magazine op zoek te gaan naar manieren om hier wat aan te doen. Zelf zien ze zeven manieren.

Read More

Van A naar B via het gedrag van B

11-5-20 13:35 / by Ergin Borova posted in Blog

0 Comments

De meeste veranderingen mislukken. Daar lees je veel literatuur over. Er zijn meters boeken over geschreven. Er zijn ook veel onderzoeken naar gedaan waaruit blijkt dat niet alle veranderingen uiteindelijk tot het gewenste effect leiden. Maar waarom is dat zo? Waarom mislukken de meeste verandertrajecten en wat kunnen we ervan leren.

Read More

Leiderschap in tijden van crisis

20-4-20 20:11 / by Bas Bos posted in Blog

0 Comments

 De snelheid en impact van de corona crises is van ongekende proporties. Een crises met deze omvang en reikwijdte hebben de meeste van ons nog niet eerder meegemaakt. Toch zijn er altijd lessen uit het verleden te trekken hoe je als leider met een dergelijke crises om moet gaan. Reden voor Deloitte om de belangrijkste inzichten op een rij te zetten.

Read More

Placebo vs. Nocebo effect

5-4-20 16:58 / by Ergin Borova posted in Blog

0 Comments

 

80% van de ca. 60.000 gedachtes die we per dag hebben zijn negatief. En 95% van die gedachtes zijn repetitief. Dat wil zeggen dat ze dagelijks op “bezoek” komen in je hersenen. En als we ze ook dagelijks verwelkomen beginnen we daarin te geloven. Dat wordt de norm. En dat bepaalt voor een groot deel ook ons “wereldbeeld”. Het bijzondere is dat dit niet alleen bij een klein groepje mensen speelt. Dat is het geval bij ons allemaal. Wij zijn allemaal vatbaar voor deze verhoudingen.

Read More

Van beoordelingsgesprek naar het goede gesprek

4-2-20 10:49 / by Ergin Borova posted in Blog

0 Comments

 

Dat we moeten stoppen met de traditionele beoordelingsgesprekken weten we nu al een tijdje. Veel medewerkers ervaren zo’n gesprek als een wortelkanaalbehandeling. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest toen we ooit hadden bedacht dat we een keer per jaar de medewerkers de maat moesten nemen.

Read More

Van IQ naar AQ, het vermogen je aan te passen

18-12-19 12:56 / by Bas Bos posted in Blog

0 Comments

 

Wie kent ‘m niet, de IQ test als laatste drempel voor een nieuwe baan. Lange tijd was de test onomstreden om een goede inschatting van iemands carrièrekansen te maken. Later werd dit aangevuld met emotionele intelligentie (EQ) omdat onze sociale- en communicatievaardigheden zo’n belangrijke rol gingen spelen op de werkvloer.

Read More

Subscribe

VraagDemoAan

 

VraagWhitePaper