Peddy Blog Title

Verhoog het werkplezier door te starten met nieuwe werken

Geschreven door Bas Bos | 10-6-19 17:15

Het nieuwe werken creëert nieuwe kansen

Vroeger was werk, gewoon werk. In de jaren 60 en 70 werd dit al wat losser maar was dit op geen enkele manier gericht op loslaten of plezier maken. Tegenwoordig is dit wel anders. Werken waar, wanneer en hoe en je maar wilt, dat is in het kort het nieuwe werken. Aanwezig zijn en uren maken is niet meer wat telt, het gaat om de output die je levert. Hierdoor krijg je als medewerker de vrijheid om binnen bepaalde grenzen, je werk naar eigen inzicht in te vullen. Het nieuwe werken betekent dus flexibeler werken met meer zelfstandigheid. Hierdoor kunnen medewerkers zelf bepalen hoe ze dit effectiever, efficiënter en ook plezieriger invullen.

 

Op directie niveau is het de laatste tientallen jaren doorgedrongen dat mensen sociale wezens zijn en dat een plezierige werkomgeving met zelfs wat speelse elementen niet schadelijk hoeft te zijn voor de bedrijfsresultaten.

Sterker nog, tot voor kort was een leuke sfeer op de werkvloer een ‘nice to have’ en niet iets essentieels. De enige reden dat men ’s morgens weer op het werk verscheen waren zaken als stabiliteit, salaris of aanzien.

Welkom in de 21steeeuw. In een wereld waar technologie de wereld op zijn kop zet, hebben werkzoekenden onderhandelingsmacht en zijn ze op zoek naar werkgevers die meer te bieden hebben dan alleen een goed salaris. Het hebben van baanzekerheid als hoogste goed is verschoven naar een praktijk waar regelmatig van baan wordt gewisseld om zo nieuwe vaardigheden op te doen. Evenzo, de spanning om te werken voor een bedrijf met een aantrekkelijke werkomgeving overtreft allang de aantrekkingskracht van een gerenommeerde werkgever.

Wat is er veranderd bij werknemers?

Naast de verwachtingen van werknemers is werk in de afgelopen jaren door de komst van een diensteneconomie en technologie sterk veranderd. Grenzen binnen de organisatie vervagen en een probleem op de IT-afdeling is ieders probleem geworden. Maar ook demografische ontwikkelingen hebben invloed. In 2016 waren werknemers jonger dan 40 jaar in de VS de grootste werkende generatie. Dit heeft een veel impact. Zo gelooft 64% van de millennials in de westerse wereld dat ze het financieel slechter zullen hebben dan hun ouders en 69% denkt dat ze ook minder gelukkig zullen zijn. Deze generatie is dan ook kritisch naar bedrijfsgedrag en de economische en sociale principes die eraan ten grondslag liggen.

Plezier op de werkvloer

Werkgevers die in een krappe arbeidsmarkt vechten om het aantrekken en behouden van talent moeten hier rekening mee houden. Met name door een bedrijfscultuur te bieden die betrokkenheid, kansen en plezier uitstraalt.

Maar wat houdt dat nou precies in? En hoe creëer je dit? Een leuk kantooruitje of een ping-pong tafel op de afdeling is niet voldoende. Een aantrekkelijke werkomgeving is een omgeving waar sprake is van zinvol werk in een veilige omgeving, vol met groeimogelijkheden en ondersteunend management. En een element die volgens onderzoek van Deloitte telkens terugkomt is de behoefte aan sociale connecties door een verscheidenheid van ervaringen te bieden.

Social media is een unieke mogelijkheid om potentiele medewerkers een inkijkje in de organisatie te geven. Daarnaast is succesvolle onboarding steeds belangrijker om deze nieuwe medewerkers een goede start te geven.

Bedrijven met nieuwe manieren van werken

Eenmaal binnen zijn er veel praktische manieren te bedenken om deze sociale contacten binnen organisaties op gang te brengen om zo personeel ook te behouden. Zo organiseert online retailer Warby Parker lunch roulette waarbij medewerkers van verschillende afdelingen willekeurig gekozen worden om samen te lunchen en zo functionele verbindingen in de organisatie te vergroten. Google laat zijn medewerkers 20% van de werkweek vrij om aan zelf gekozen projecten te werken. Lego biedt een jaarlijkse speeldag waar medewerkers vrij krijgen om de hele dag met Lego producten te spelen. Zowel Google als Lego denkt dat deze nieuwe vormen van werken de organisatie ten goede komt.

Een ander voorbeeld van deze verbinding is de feedback van medewerkers bij productontwikkeling. Toen Southwest-airlines de nieuwe Boeing 737-max in hun vloot introduceerden, omvatte het een derde keukengebied om klanten gemakkelijker te bedienen. Een verbetering die tot stand kwam dankzij de input van cabine personeel tijdens de ontwerpfase. In de zoektocht naar een unieke klantenervaring zocht Best Buy feedback van zijn medewerkers hetgeen resulteerde in de opening van een ‘experience store’ waar in een meeslepende omgeving klanten de nieuwste producten kunnen testen.

Creëer nieuwe kansen

Het moge duidelijk zijn dat werk maar ook wat wij verwachten van werk, sterk veranderd is de afgelopen dertig jaar. Iets in deze krappe arbeidsmarkt om rekening mee te houden maar wat ook kansen biedt. Door deze nieuwe werkelijkheid te omarmen is het een mogelijkheid om je te onderscheiden en zo talent aan je te binden. Het veranderen van een bedrijfscultuur is niet iets wat je zo voor elkaar krijgt maar voorbeelden tonen aan dat hiermee beginnen soms simpeler is dan je denkt.