Peddy blog

Succesvolle teams volgens Google en andere onderzoekers!

7-4-19 15:13 / by Ergin Borova

Visual_Blog_Google2

Af en toe lijkt het de heilige graal wel. Wij willen allemaal toch weten wat het geheim is van een succesvol team? Wat maakt dat sommige teams bovengemiddeld goed presenteren en andere niet of minder? Nou daar heeft Google iets op gevonden. Maar andere onderzoekers hebben hier een andere mening over. En ik? Ik vind dat ingrediënten van beide partijen een enorme bijdrage leveren voor de samenstelling van een succesvol team. Ga door met lezen. En laat weten wat jij er zelf van vindt!

Google was nieuwsgierig naar de vraag “hoe bouw je een perfect team”en zijn binnen hun eigen organisatie een onderzoek gestart. In 2012 zijn ze begonnen met een onderzoeksexperiment onder de leiding van Abeer Dubey, manager bij Google’s People Analytics divisie onder de projectnaam “Project Aristotle”.

Ten behoeve van dit vraagstuk heeft Google criss-cross door de hele organisatie meer dan 180 teams stelselmatig onderzocht en geanalyseerd. Ze hebben bergen aan data verzameld. De rode draad van de data analytics was dat er geen mix te vinden was van specifieke persoonlijke kenmerkendie een team succesvol maakten. Wie je in je team hebt zitten qua persoonlijke kenmerken bleek – op basis van Google-data- irrelevant te zijn. Op zich merkwaardig, maar toch. Dat bleek uit hun dataset.

Wat ze wél hadden ontdekt tijdens dit onderzoek zijn 5 kenmerken die succesvolle teams onderscheiden van de niet succesvolle:

  1. Psychologische veiligheid

Effectieve en succesvolle teams koesteren een veilige omgeving. Alle teamleden voelen zich veilig om zichzelf te zijn, om (verantwoorde) risico’s te nemen omdat ze weten dat ze niet “bestraft” worden als het fout gaat.

  1. Afhankelijkheid

Effectieve en succesvolle teams hebben een zekere afhankelijkheid van elkaar. Ze werken vaak met deadlines en zorgen dat de deadlines tijdig worden gehaald. Een vorm van afhankelijkheid is dus bevorderlijk voor een succesvol team.

  1. Structuur en duidelijkheid

Elk teamlid weet wat er van hem verwacht wordt en aan wie hij of zij dient te rapporteren over de voortgang. De verwachtingen moeten uitdagend maar wel haalbaar en realistisch zijn.

  1. Zingeving

Leden van effectieve en succesvolle teams binnen Google hebben allemaal een vorm van zingeving en bedoeling in hun werk. De zingeving kan gaan om financiële zekerheid, het ondersteunen van je gezin of werken aan een innovatief product om de wereld te verbeteren. Het maakte op zich niet zoveel uit wat jouw “purpose” was, als je er maar een had!

  1. Impact

Ieder lid van de effectieve teams van Google kon de resultaten zien van zijn of haar werk. Ze konden zien wat hun bijdrage was aan het grotere geheel (bedrijfsresultaten, het bouwen van een nieuw product of bijdrage leveren aan de waarden waar de organisatie voor staat).

Op zich kan je moeilijk tegen de bevindingen van Google zijn. Ik herken veel van de factoren die zij uit hun onderzoek hebben gehaald. Maar is dit alles? Hebben we dan een top team als we aan deze condities voldoen? Ik weet het niet, maar ergens heb ik het idee dat ik iets mis. En gelukkig ben ik niet de enige. Want een groep onderzoekers (zoals organisatiepsychoog Tomas Chamorro-Premuzic en de VP bij Hogan Assessment Systems Dave Winsborough) geven aan dat uit hun onderzoek blijkt dat de persoonlijke kenmerken wel degelijk invloed hebben op de effectiviteit van het team.

Mix it up…..!

Uit hun onderzoek blijkt dat een mix van teamleden met een dominante linker- of rechterhersenhelft een bijdrage levert aan een sterk team.

De creatieveling

De kenmerken van mensen met een dominante rechterhersenhelft zijn: creativiteit, intuïtieve besluitvorming, visueel ingesteld, vrije denkers die goed kunnen samenwerken en gericht zijn op de relatie. Die heb je nodig in een team om de innovatie en vernieuwing een boost te geven.

De pragmaticus

Daarentegen zijn de mensen met een dominante linkerhersenhelft logischer, feitelijk en denken eerder in woorden en getallen. Ze zijn tevens wat pragmatischer. Deze medewerkers kunnen ervoor zorgen dat de ideeën en innovaties van de creatieveling uiteindelijk een plan krijgen om stapsgewijs en op een gestructureerde wijze uitgevoerd kunnen worden.

….and make some magic!

Misschien dat Google – ondanks hun eigen data – toch wel een belangrijke schakel in hun onderzoek hebben gemist. Ik zeg misschien, want ik weet het niet zeker. Maar als ik de onderzoeksresultaten van beide onderzoeken naast elkaar leg, word ik helemaal blij. Stel je eens voor dat je een organisatie hebt waar teams de psychologische veiligheid voelen, een vorm van afhankelijkheid hebben, er duidelijkheid en structuur is, de teamleden hun eigen zingeving hebben en iedereen bezig is om impact te hebben. En stel je eens voor dat je daarnaast een teamsamenstelling hebt van medewerkers met de nodige skills voor hun werk maar ook met een gezonde mix hebt van creatievelingen en pragmatische medewerkers? Volgens mij heb je dan teams die heel succesvol kunnen zijn. Versterk deze teams met de juiste (groei)cultuur, leiderschap dat inspireert en de juiste tools om hun ontwikkeling te faciliteren. Dan heb je volgens mij teams die magie kunnen veroorzaken!

 

Ergin Borova

Written by Ergin Borova

Subscribe

VraagDemoAan

 

VraagWhitePaper