Succesvolle organisaties worden ontwikkeld door goede leiders. Dat is inmiddels een bekende correlatie. Een van die grote en succesvolle organisaties is Google. Behalve een grote tech-reus is Google ook een data bedrijf. En niet alleen data op het gebied van Internet maar ook op het gebied van HR, leiderschap en ontwikkeling.
In de loop van de jaren heeft Google een eenvoudige methodiek ontwikkeld om succesvolle en getalenteerde leiders te detecteren en identificeren. De vraag die Google aan zichzelf stelde was: wat zijn de belangrijkste competenties van deze leiders en op welke manier kunnen we daar zicht op krijgen?
Dat heeft Google eenvoudig opgelost door een enquête op te stellen voor haar medewerkers met 13 eenvoudige vragen. De antwoorden op deze vragen worden op een schaal van één tot en met vijf weergegeven, waarbij 1 staat voor helemaal mee eens en 5 voor helemaal mee oneens.
De volgende vragen gebruikt Google om de succesvolle leiders binnen de organisatie te detecteren:
Naast deze 11 revelante vragen zijn de medewerkers van Google ook gevaagd om antwoord te geven op twee vragen van een andere orde, namelijk:
In de regel kan je wel zeggen dat de beste leidinggevenden diegene zijn die hun team helpen met het bereiken van de gewenste resultaten en ambitieuze doelen. Het kost maar 5 minuten om deze enquête in te vullen. Maar de informatie die je hieruit krijgt is heel waardevol. Zoals je kan zien er is maar een vraag (9) gericht op de vakkundigheid van de leidinggevende. De rest van de vragen gaan over de soft skills zoals verbinding, coaching, veiligheid, empowerment, ruimte, kaders, ontwikkeling etc.
Wat leren we hiervan?
Succesvolle leiders geven hun medewerkers ruimte en autonomie om eigenaarschap te pakken voor hun handelen. Neem bijvoorbeeld de achtergrond van vraag 2: mijn leidinggevende is niet aan het micro-managen. Door niet te gaan micro-managen geven de leidinggevenden ruimte aan hun medewerkers om meer eigenaarschap te nemen voor hun handelen. De medewerkers voelen zich meer verantwoordelijk voor als het van hen is dan als hen iets wordt opgelegd. De succesvolle leidinggevenden bewegen de medewerkers van “ik moet” naar “ik wil”. Want dat is het punt wanneer een “gewone baan” verandert in een baan met meer zingeving waar passie, bevlogenheid en talenten tot uiting komen.