Wat is organisatiecultuur?
Je kan daar een lange en wetenschappelijke definitie voor geven. Maar in de basis kan je cultuur ook eenvoudige definiëren als: zo doen wij het hier! Cultuur is steeds meer een item. Organisaties die dat goed begrijpen investeren ook stevig in het creëren en onderhouden van een nieuwe organisatiecultuur. Voor deze bedrijven is dat het allerbelangrijkste. Cultuur is ondersteunend aan hun bedrijfsdoelstellingen. Deze bedrijven gebruiken dan ook het gezegde: cultuur lust de structuur elke dag voor lunch. Wat ze daarmee bedoelen te zeggen is dat cultuur met afstand meer impact heeft op de prestaties van de organisatie dan “het harkje” dat we in de boardrooms uittekenen.
Welke bedrijven zijn de kampioenen van cultuurmanagement?
Er zijn veel bekende en minder bekende bedrijven die werk hebben gemaakt van cultuur. Hun organisatiecultuur is ook tevens “de handtekening” van de organisatie. Dat vormt de kern van hun DNA. Google, Netflix, Virgin en Semco zijn bekende organisaties op dit terrein. Zij zorgen dat de cultuur van de organisatie door alles en iedereen wordt vertegenwoordigd. Maar ook aantal Nederlandse bedrijven hebben hun sporen verdiend op dit gebied. Bedrijven als CoolBlue en Tony Chocolony hebben op de Nederlandse bodem een “aardverschuiving” veroorzaakt met hun cultuurfocus. Bij deze organisaties gaat het voor het grootste gedeelte om de cultuur en de mensen. De (uitstekende) resultaten die ze jaar in jaar uit boeken kan je zien als een uitkomst van hun cultuurfocus. Leuke whitepaper over cultuur lezen? Whitepaper Durf te vragen
Wat kan jouw organisatie doen om een positieve organisatiecultuur te ontwikkelen?
Wie wil dat niet. Een positieve organisatiecultuur waar medewerkers met plezier werken. Waar het ziekteverzuim laag is en medewerkers tevredenheid en geluk hoog. Waar niet alleen medewerkers maar ook klanten de energie van de organisatie voelen. Maar hoe kom je daar? Hoe creëer je zo’n organisatiecultuur?
- Aandacht voor cultuur
Wil je iets aan je cultuur veranderen, dan dien je elke dag in alles wat je doet aandacht te hebben voor cultuur. Cultuur is geen eenmalig dingetje. Het is een mindset. Het is een collectief gedrag. Cultuur is een verzameling van handelingen en gedragingen binnen de organisatie die dagelijks worden tentoongesteld. Heb hier actief aandacht voor en wees continue bezig met het observeren en optimaliseren. Waar je aandacht aan geeft, groeit. Zo is dat ook met cultuur.
- Cultuur gaat over storytelling
Cultuur is juist geen onderwerp dat je moet vatten in modellen en systemen. Juist niet. Dat is een van de meest gemaakte fouten binnen het bedrijfsleven. We willen cultuur institutionaliseren en modelmatig implementeren. Maar cultuur gaat juist over storytelling. Over mensen. Over verhalen die raken en iets zeggen over de organisatie. De meest inspirerende leiders in de geschiedenis van de mensheid zijn juist verhalenvertellers.
- Organisatierituelen
Als je een nieuwe cultuur wil ontwikkelen ga dan ook nieuwe organisatierituelen bestendigen. De meest bekende zijn de vrijmibo’s (de vrijdagmiddagborrels). Maar zo kan je eindeloos activiteiten en rituele bedenken die kenmerkend zijn voor de organisatie. Als je het “ui-model” van Hofstede https://www.scholenmetsucces.nl/informatiecentrum/checklist/ui-model-organisatiecultuur neemt in deze analogie dan zijn de buitenlagen van de ui symbolen, helden en rituelen en de diepere lagen de normen en waarden van de organisatie.
- Vier successen
Uit onderzoek blijkt dat organisaties die successen vieren op tal van vlakken beter dan gemiddeld presteren. Teressa Amabile – hoogleraar aan de Harvard Business School heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het progress principle http://progressprinciple.com. Uit haar onderzoek blijkt dat mensen gemotiveerd raken als ze vooruitgang boeken. Deel daarom grote doelen in kleine stukjes en zorg dat je gedurende een periode meer te vieren hebt. Deel binnen je organisatie ook regelmatig complimenten uit. Het is aangetoond dat oprechte complimenten het gevoel voor waardering versterken. Mensen kunnen maanden teren op een goed compliment.
- Humor
Humor is een medicijn voor de meeste zaken. Zo ook voor je welzijn, je productiviteit, je creativiteit, je vermogen om te verbinden met anderen, om samen te werken, voor je teamgeest, voor een ongecompliceerde communicatie en voor een menselijke maat. Koester de mensen binnen jouw organisatie die een belangrijk aandeel hebben in het creëren en onderhouden van de sfeer. Humor helpt ook relativeren in moeilijke tijden en prikkelt je creativiteit om out-of-the-box oplossingen te vinden voor je lopende uitdagingen.