“Peddy is geen tool, maar een filosofie”, zegt Ergin Borova, mede-oprichter van de gelijknamige Nederlandse start up. Het is in ieder geval een bijzondere beoordelingstool die performance management op zijn kop zet en daarmee inspeelt op de nieuwste trend in HR; het bieden van een gelukkige employee journey.
Interview van Ergin Borova bij HR-tech Review
Ergin Borova is door 20 jaar ervaring als manager in het bedrijfsleven tot het inzicht gekomen dat het eenzijdige jaarlijkse beoordelingsgesprek, gestuurd vanuit de werkgever, niet werkt. “Daar is bij mij het zaadje geplant. Je moet het omdraaien, omdenken. Vanuit de medewerker denken, kijken naar hoe hij of zij zijn eigen performance een boost kan geven. Dat moet je als werkgever faciliteren, het potentieel van die werknemer activeren.” Het is de voedingsbodem geweest voor het ontwikkelen van Peddy.
Lees onze Whitepaper 'Durf te vragen'
Medewerker voorop
“Er zijn nog steeds bedrijven waar HR aan het eind van het jaar lijstjes invult en werkt volgens het traditionele functionerings- en beoordelingssysteem. Maar dat is hopeloos achterhaald, meer iets voor de jaren ’80”, zegt Borova. “Anno 2019 is de dynamiek dat medewerkers veel meer bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling en performance.” Nieuwe tooling als Peddy spelen in op de trend naar employee journey en employee hapiness.
Feed forward
“Peddy is een speelse, laagdrempelige tool waarbinnen de regie bij de werknemer zelf ligt’, legt Borova uit. Naast teamdoelstellingen, voert de medewerker zelf individuele ontwikkeldoelstellingen in en zelfevaluatie staat centraal in de beoordeling. Dat doet de medewerker niet alleen; hij of zij is gekoppeld aan een coach (collegiale coaching), die volgens het omdenken-principe geen feed back, maar feed forward geeft. Oftewel, positieve ondersteuning om hem of haar verder te helpen. Ook kan de werknemer via het systeem door te swipen een collega kiezen om te sparren of advies te vragen. “Peddy is een sociaal platform dat aansluit bij het ‘ecosysteem’ van de werknemer”, zo vat Borova het samen.
Succesgesprekken
Borova ziet Peddy is een ‘applicatie om mensen te connecten, de dialoog aan te gaan’. Dat betekent ook dat werknemers zich vrij en prettig moeten voelen om van alles te delen. Peddy heeft er bewust voor gekozen geen directe koppeling met andere HR-systemen te maken. Het is uiteindelijk aan de medewerker en zijn leidinggevende zelf om te bepalen wat er wel en niet naar het personeelsdossier gaat. Borova: “De medewerker heeft de regie, die heeft de afstandsbediening in handen.”
De rol van HR
HR-medewerkers zijn een soort super users die via een dashboard (geanonimiseerd) volgen wat er in Peddy gebeurt. Dat past bij het idee van faciliterend leiderschap, waarbij HR kan monitoren en bijsturen. Fraai voorbeeld daarvan is de doorlopende geluksmeting; (twee-)wekelijks krijgt de medewerker twee vragen die aangeven hoe hij in zijn vel zit en of hij plezier heeft in zijn werk. Iets wat in traditionele medewerkersonderzoek eens per jaar gebeurt, gebeurt via Peddy constant. Borova: “Een doorlopende hartslagmeting waarbij HR dus altijd een vinger aan de pols houdt.”
AFAS-koppeling
De filosofie van Peddy blijkt aan te slaan in de markt. “Elke week komen er klanten bij. Wij willen nu graag doorgroeien van start up naar scale up”, legt Borova uit. Peddy richt zich op bedrijven tussen de 15 en 1.200 medewerkers in de publieke en private sector, met name in de dienstverlening. Implementatie van Peddy binnen bestaande systemen van organisatie is eenvoudig. Peddy heeft een universele Application Programming Interface (API), kent een koppeling met de Active Directory en een standaard koppeling met AFAS.
Demo_Day
Kennismaken met Peddy? Kom dan de presentatie van Ergin Borova tijdens Demo_Day op 6 juni a.s. om 13.15 of 16.45. In een interactieve sessie met leuke oefeningen ervaar je als deelnemer hoe het is om met een tool als Peddy te werken. Nog meer verdieping geven de twee demo’s Employer branding en Talent management die Peddy ook tijdens Demo_Day verzorgt.