Essentieel is om te herkennen wat voor impact onzekerheid op jouw medewerkers heeft. Emotionele intelligentie is van cruciaal belang. De eerste prioriteit moet dan ook liggen bij de bescherming van de medewerkers gevolgd door hun economisch welzijn.
Maar dit speelt ook bij uw klanten. Zij worstelen ook met deze crises en verwachten empathie. Hierbij kunnen simpele dingen grote dingen zijn. Zo vraagt UberEats aan zijn klanten of ze willen dat het eten aan de deur wordt achtergelaten. Sommige winkels laten hun personeel zichtbaar desinfecterend middel gebruiken om zo de zorgen van de klanten weg te nemen.
Daarnaast moeten leiders een harde, rationele lijn nemen om financiële prestaties te beschermen (cash is king). Deloitte adviseert de volgende stappen:
Niks is zo makkelijk om de purpose maar even te vergeten. Toch is het belangrijk ook tijdens een crises om besluiten te nemen die aansluiten bij de doelstelling van de organisatie. Ook omdat de verschillende stakeholders dit nauwlettend in de gaten houden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat:
Snelheid is bepalend. Accepteer dat je in een crises situatie niet alle informatie beschikbaar hebt. Probeer zoveel mogelijk gegevens te verzamelen om niet helemaal blind te vliegen maar wees vervolgens besluitvaardig. Wanneer de crisis voorbij is, is er genoeg tijd om een grondige evaluatie uit te voeren hoe je de informatiekwaliteit in toekomstige crises kunt verbeteren maar niet nu.
Er is een fijn evenwicht tussen vooraf communiceren en alle feiten kennen en te laat reageren. Het is beter om kortere, frequentere berichten te versturen op basis van wat je wel weet en later de details in te vullen. Als er geen verhaal is, is er een kans dat uw medewerkers en klanten deze leegte gaan vullen met verkeerde informatie en aannames.
Uit een Harvard Business Review onderzoek naar de laatste drie recessies bleek dat de bedrijven die de kosten het snelst en het diepst verlaagden, het slechtste presteerden nadat de economie zich herstelde. De winnaars waren degene die de juiste balans hadden gevonden tussen korte- en lange termijnstrategieën door de kosten te verlagen om de recessie te overleven maar te blijven investeren in de toekomst. Dit klinkt logisch maar het blijkt telkens weer dat bedrijven bijzonder vatbaar zijn voor korte termijn denken.
COVID-19 is anders maar heeft ook veel overeenkomsten met eerdere crises situaties. Duidelijkheid in denken, communicatie en besluitvorming is van groot belang. Leiders die deze duidelijkheid het beste kunnen laten zien zullen hun organisaties inspireren om door deze crisis heen te komen en voor te bereiden op wat er ook mag komen.