Waarom complimenteren binnen de organisatie zo belangrijk kan zijn?
Eenieder van ons hoort graag dat zijn kwaliteiten, talenten, vaardigheden, inzet, betrokkenheid, gedrag, houding en resultaten worden gewaardeerd. Uit onderzoek blijk dat 67% van de mensen die met enige regelmaat complimenten ontvangen meer bevlogen zijn dan collega’s die dat niet ontvangen. Bevlogen medewerkers zijn in de regel minder ziek, meer betrokken en veel productiever. Je kunt zelfs stellen dat organisaties die gewoonte maken van effectief complimenteren, productiever en vitaler zijn. Daarnaast hangt er een positieve vibe in de organisatie. Mensen maken graag deel uit van die cultuur.
Sociale waardering
Mensen zijn sociale wezens zijn. We willen graag erbij horen. Gezien en gewaardeerd worden. We vinden het belangrijk om te weten dat wat we doen zinvol is. Een compliment of positieve feedback/feedforward voorziet in deze behoefte.
Dopamine
Uit onderzoek is gebleken dat complimenten en positieve aandacht meer motiveren dan cadeaus, een promotie of zelfs contant geld. Complimenten activeren het beloningscentrum van ons brein. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Leidinggevenden die regelmatig complimenteren krijgen daardoor meer gemotiveerde en beter presterende medewerkers.
Positieve bekrachtiging
Complimenten halen het beste in je naar boven. De ontvanger van een compliment is mede daardoor geneigd dat gedrag vaker te vertonen. Anders dan negatieve feedback hebben complimenten een duurzaam effect. Je kan maanden teren op een oprecht compliment van je leidinggevende.
Hoe kan je effectief complimenteren inzetten in je dagelijks werk?
- Maak van complimenteren een gewoonte.
Complimenteren en positieve feedback/feedforward geven moet een gewoonte zijn. Het moet eigenlijk als de eerste natuur voelen. Dat kan best lastig zijn. Meer dan 70% van de gedachtes die dagelijks door ons hoofd flitsen zijn namelijk negatief. Toch loont het de moeite om steeds het positieve te zien en te onderstrepen. Let op: voor elke negatieve feedback hebben we minstens 6 complimenten nodig om dat gevoel te compenseren.
- Doe het oprecht.
Wanneer je besluit om iemand een compliment te geven is het belangrijk dat je het ook meent. Complimenten moeten altijd oprecht zijn. De ontvanger voelt het namelijk wel.
- Het medium waarlangs is niet belangrijk. Je moet het gewoon doen.
Dit is een veelgehoorde discussie. Hoe moet je complimenten geven? Wat is een effectieve manier om dat te doen? Is het beter om dat persoonlijk te doen bij de koffieautomaat? Moet je een mailtje of een app-je sturen? Of is het effectiever om een compliment via Peddy te sturen? In feite maakt het niet uit hoe je het doet zolang je het meent. Het beste is om verschillende manieren en media te combineren. Maak het divers, interessant en spannend voor de ontvanger. Maar doe het in ieder geval.
- Maak het concreet en persoonlijk
Als je iemand een compliment geef maakt het concreet (geef een voorbeeld) en maak het persoonlijk. Spreek in de ik vorm. Complimenten die de hele afdeling vertegenwoordigen verliezen in kracht.
- Een compliment moet actueel zijn
Als je iemand complimenteert, zorg dat het actueel is. Een compliment over een geweldige presentatie van vorig jaar september komt niet meer over. Maar wel het compliment over de presentatie van vanochtend of gistermiddag. Dan is het spot-on.